Wat is Google Ads en hoe werkt het?

In 2018 werd de naam van Google AdWords veranderd naar Google Ads. Dit is het online advertentieplatform van het bedrijf achter de populaire zoekmachine. De advertentiemogelijkheden reiken echter verder dan een gesponsorde link in de zoekresultaten. Hoewel het systeem laagdrempelig is om te gebruiken is er zeker expertise nodig om er optimaal rendement uit te halen.

 

Google Ads biedt meer dan zoekmachine advertenties

Het machtige bedrijf Google is overal. Het Android besturingssysteem is van Google evenals de bekende streaming dienst YouTube. Ook zijn er miljoenen websites waar Google advertenties laat zien. Daarmee kun je met dit advertentiesysteem een enorme grote groep gebruikers bereiken. Op social media zijn er andere kanalen zoals Facebook en Instagram die buiten het bereik van Google vallen. Het bijvoorbeeld wel weer mogelijk om Amazon of Bol.com advertenties weer te geven in Google Shopping.

 

Betalen voor kliks

Er zijn verschillende manieren om kosten te berekenen voor advertenties online. Voorheen was CPM een vaak toegepaste methode, zit staat voor Cost Per Mille en is gebaseerd op het aantal impressies. Google werkt met een CPC (Cost Per Click) model waarbij alleen betaald hoeft te worden voor daadwerkelijke interacties met een advertentie. Hiermee weet je als adverteerder dat er een interesse bestaat bij de persoon die klikt op de advertentie.

 

Bieden op een plaatsing

Het Google Ads systeem werkt op basis van bieden op relevante keywords. Daarbij zijn er populaire zoektermen die duurder zijn of minder gebruikte zoekwoorden of termen die minder kosten per klik. Duurder is niet altijd beter en goedkoper is niet altijd slechter. Daarnaast bepaalt Google de relevantie waarmee je als adverteerder geen zekerheid hebt van plaatsing. Je kunt wel groepen uitsluiten waar je als adverteerder vanwege uiteenlopende redenen niet wilt adverteren. Meer bieden betekent niet automatisch een plaatsing, het algoritme probeert altijd de vraag en het aanbod zo goed mogelijk te matchen.

 

Content ontwikkelen

Om Google Ads te ‘voeden’ met informatie zul je wel content op de juiste wijze moeten aanbieden. Een betaalde advertentie op de standaard zoekresultatenpagina vereist niet meer dan een link met beschrijving, voor Google Shopping zijn ook foto’s nodig en een webshop listing. Bij YouTube pre-roll commercials moet er video content gemaakt worden. Bij het ontwikkelen van een marketing campagne zal vooraf bepaald moeten worden wat de gewenste kanalen zijn. Dit kan bijvoorbeeld bepaald worden door eerst marktonderzoek uit te voeren. Zo is het mogelijk dat de doelgroep vooral naar influencers op YouTube kijkt en niet zoekt in de Google zoekmachine.