Uitleg over de verkoop binnendienst taken
De wijze waarop een bedrijf de service aan de klanten heeft ingericht is van cruciaal belang voor de bedrijfsresultaten. Het gaat daarbij vooral over de verkoop binnendienst taken. Dat is de afdeling die vaak het eerst contact heeft met nieuwe en bestaande klanten. Eén van de verkoop binnendienst taken is zorg dragen dat de klantinformatiesystemen op orde zijn. Dan weten ze meteen met welke klant ze contact hebben. Zo’n klant voelt zich meteen herkend, merkt dat er aandacht aan hem wordt besteed. Zo’n simpel telefoontje kan het verschil zijn tussen een succesvolle verkoopactie en het einde van een klantrelatie.
Samenwerking bij de verkoop binnendienst taken
De verkoop binnendienst werkt altijd nauw samen met andere afdelingen die zich met de verkoop bezig houden. Dat zijn de accountmanagers, verkoopmedewerkers buitendienst en de verkoopdienst. Eén van de verkoop binnendienst taken is dat ze op de hoogte zijn van aanstaande lanceringen van nieuwe producten of acties. Het is niet voldoende om daarbij te vertrouwen op reclame-uitingen, persberichten, etc. De verkoop binnendienst is bij het lanceren van nieuwe producten en diensten ook een krachtig verkoopkanaal. Daarbij hoeft niet te worden gewacht totdat klanten bellen; de verkoop binnendienst taken omvatten ook gecoördineerde belacties.
De grenzen van de verkoop binnendienst taken
De verkoop binnendienst is het hart van de verkoopafdeling, waarbij de focus ligt op het correct identificeren van de klant. Zodra eenmaal duidelijk is wat de klant wil is het zaak om het klantcontact te verplaatsen naar de juiste personen. Bij een storing in één van de geleverde producten is dat de storingsdienst. Bij een verzoek om productontwikkelingen wordt het contact verlegd naar de accountmanager. Dat vraagt nogal wat van een medewerkers van de verkoop binnendienst. Die moet als het ware een zesde zintuig ontwikkelen dat hem helpt beslissen naar wie hij de klant het beste kan doorsturen.